Wist je dat je zilvervliesrijst nog voedzamer kunt maken door het te koken met miso en zeewier? Miso is een kruidenpasta en wordt gemaakt van een op natuurlijke wijze gefermenteerd mengsel van de schimmel koji, sojabonen, gerst en zout. Het fermentatieproces zorgt ervoor dat het zijn unieke smaak krijgt, ook wel umami genoemd, “de vijfde smaak” naast zout, zoet, zuur en bitter.

Vanuit de macrobiotische voedingsleer wordt gezegd dat door het meekoken van zeewier ons lichaam de granen beter kan verteren. Je kunt de voedingsstoffen uit, in dit geval, de zilvervliesrijst dan nog beter opnemen. En daarnaast levert de zeewier je ook nog extra vitaminen en mineralen.

Ingrediënten

  • 1 portie biologische zilvervliesrijst
  • 1 el miso pasta (te koop bij de toko of biologische winkel)
  • 1 tl gedroogd zeewier (ik gebruik meestal wakame)

Bereiding

Kook de rijst op laag vuur in ruim water. Wanneer het water zachtjes kookt snipper je het gedroogde zeewier erboven. Laat rustig koken. Voeg de laatste 5 minuten de miso pasta toe. Wanneer het water bijna opgenomen is, zet het vuur dan uit, roer de rijst goed door en laat nog 10 minuten met het deksel op de pan nagaren.

Serveer de rijst bijvoorbeeld met een lekkere salade, gegrilde groentes en gebakken tempeh.

#ownyourhealth

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *